Interpellation om införandet av e-förslag i Region Västernorrland

Frågan ställdes av Pia Lundin, Sjukvårdspartiet, till Regionstyrelsen ordförande Sara Nylund, Socialdemokraterna

Bakgrund

I februari 2020 antog regionfullmäktige en ”Strategi för medborgardialog” med syftet att stärka invånarperspektivet och förbättra medborgarnas möjligheter att påverka regionens beslut.

På förslag från ”Beredningen för medborgardialog” beslutade regionfullmäktige den 29 april 2021 att ge regionstyrelsen i uppdrag att utreda och ta fram ett förslag på hur e-förslag kan utformas och implementeras i Region Västernorrland. Syftet var att skapa en digital plattform för att möjliggöra medborgarinitiativ och öka invånarnas delaktighet i den politiska processen.

Utredningen färdigställdes och presenterades för regionfullmäktige vid sammanträdet den 29 april 2023, men återremitterades då för komplettering med riktlinjer för tillämpningen. Ett slutgiltigt beslut fattades i regionfullmäktige den 1 november 2023, där det fastslogs att ett e-förslag ska implementeras under 2024.

Hur ser medborgarinflytandet ut i Region Västernorrland

Till skillnad från många andra regioner och kommuner i Sverige tillåter Region Västernorrland varken medborgarförslag eller medborgarinitiativ enligt kommunallagen. Detta innebär att invånarna saknar möjligheten att direkt väcka ärenden i fullmäktige, trots att detta är en central del av den demokratiska processen i andra delar av landet.

E-förslag har lyfts fram som ett sätt att delvis kompensera för denna brist. Trots att beslut om e-förslag togs redan 2021 har det dröjt nästan tre år innan ett beslut om genomförande fattades. Detta väcker frågor om hur regionen hanterar frågor som rör medborgarinflytande och demokrati.

I en tid då demokratin utmanas från olika håll är det avgörande att politiska institutioner säkerställer att invånarna har verkliga möjligheter att delta i beslutsfattandet. Ett välfungerande e-förslag är ett steg i rätt riktning, men det är lika viktigt att implementeringen sker transparent, effektivt och tillgängligt för alla.

Med anledning av detta vill jag ställa följande frågor till regionstyrelsens ordförande:

  1. Hur långt har arbetet med implementeringen av e-förslag kommit, och finns det en fastställd tidsplan för när systemet ska vara i drift?
  2. Vilka resurser och åtgärder har avsatts för att säkerställa att implementeringen genomförs enligt beslutet från den 1 november 2023?
  3. Hur kommer regionstyrelsen att säkerställa att e-förslag blir en tillgänglig, fungerande och meningsfull kanal för medborgarinitiativ?
  4. Med tanke på att Region Västernorrland inte tillåter medborgarförslag enligt kommunallagen – vilka åtgärder vidtas för att säkerställa att invånarnas demokratiska inflytande inte begränsas ytterligare?
  5. Vad görs för att säkerställa att framtida beslut inom området medborgardialog genomförs mer effektivt, så att ärenden inte drar ut på tiden i flera år?

Demokratin förutsätter att medborgarna har verkliga möjligheter att påverka. Om e-förslag ska bli en del av Region Västernorrlands medborgardialog måste det implementeras på ett sätt som ger invånarna konkreta möjligheter att påverka den regionala politiken, snarare än att enbart fungera som ett symboliskt verktyg.

Jag ser fram emot svar på dessa frågor.

Pia Lundin
Regionråd i opposition
Sjukvårdspartiet Västernorrland

Svar från Regionstyrelsen ordförande Sara Nylund, Socialdemokraterna

Som ett direkt svar på den frågan så har inte Medborgardialog använts om metod i
denna fas.

Vad är då orsaken till detta?

  1. Medborgardialog ska möjliggöras när det finns en möjlighet att påverka och
    skapa ett värde för alla parter.
  2. Medborgardialog kan och bör hållas i ett tidigt stadie av processer eller
    senare i processen.
  3. Vårdgivaren ansvarar för att det systematiska och förebyggande arbete för att
    patientsäkerheten ska vara god. Patientsäkerhet är en prioriterad fråga i
    utredningen och i allt förändringsarbete inom Hälso- och sjukvården. Det är
    inte lämpligt att andra än medicinskt sakkunniga genomför den
    bedömningen.

Om frågan inte är påverkbar finns en strak rekommendation från såväl Sveriges
Regioner och Kommuner så som närliggande Regioner och Kommuner att inte använda
metoden. Metoden ses då som olämplig och kan leda till både missnöje och frustration
då uppdraget inte är påverkbart. Vid sådan tillfällen rekommenderas andra metoder och
verktyg för inkludering och delaktighet.

När det gäller utredningen om sjukhusstrukturen så har uppdraget inte varit påverkbart
utifrån politiska beslut och direktiv. Uppdraget till förvaltningen har varit att verkställa
det beslut som fattats.

Först en oberoende och bred analys av tre alternativ till strukturförändring, detta enligt
ett tydligt direktiv. Sedan en andra utredningsetappen som föregicks av nya, politiskt
beslutade direktiv om en mer verksamhetsbaserad utredning kring en särskilt utpekad
inriktning.

Utredningsarbetet i etapp 2 har i huvudsak bedrivits inom åtta delprojekt. En stor del av
arbetet har skett genom att verksamheten har erhållit specifika frågeställningar att
analysera i form av utredningsuppdrag som samordnats av uppdragsledare.

Varje uppdragsledare har involverat såväl medarbetare som sakkunniga och företrädare
på det sätt som varit lämpligt för uppdraget. I direktivet har det inte funnits några krav
på att redovisa eller återrapportera vilka som deltagit i arbetet och hur många timmar
som avsatts. Det har varit upp till respektive uppdragsledare att genomföra uppdraget i
samverkan mellan mottagare och skaparprojekt. Patientsäkerhet har varit en prioriterad
fråga i utredningen och tillvägagångsättet beskrivs i utredningen.

I kommande steg och vid ett politiskt genomförandebeslut behöver frågor som berör
den långsiktiga utvecklingen i Sollefteå diskuteras. I en sådan fas kan det vara
lämpligare att överväga metoden, men det är en fråga vi måste återkomma till i dialog
med förvaltningen.

Härnösand den 19 februari

Sara Nylund (S)
Regionstyrelsens ordförande