Vi prioriterar dig som är resenär på bussen – inte Bussgods

Har du hört talas om Bussgods? En gammal affärsidé att man kör gods på bussar när man ändå är ute och kör resenärer. Under årens lopp är det många som använt sig av Bussgods för att frakta paket, men efterhand har resenärerna prioriterats framför godset. Det tar helt enkelt tid att hämta och lämna gods och därför har allt mindre mängd gods kommit att köras på bussarna.

Marknaden för godstrafik har samtidigt exploderat med tanke på näthandeln och den är i högsta grad konkurrensutsatt. Alla har vi hört talas om företag som DHL, Schenker, Postnord men också nya aktörer som Instabox och Budbee. Detta har gjort att län efter län har beslutat lägga ner Bussgods.

Kvar idag finns bara Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Och efter flera års vändor har länets kommuner och nu senast, Region Västernorrlands fullmäktige den 20 juni med stöd av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Moderaterna röstat för att slå ihop de återstående bolagens verksamheter i ett enda bolag.

Som tur är fick vi, KD, SJVP och SD, igenom en minoritetsåterremiss. Vi säger nej till en sammanslagning för vi tycker att Bussgods ska läggas ned. Det är på sikt en förlustbringande verksamhet och ingen kommunal kärnverksamhet. Men även om beslutet genomförs så är frågetecknen många som kan bli kostsamma för dig som skattebetalare.

Bussgods i Norr AB och dess ägare har under våren levererat en kravlista med villkor för att vi ska gå samman med de andra två länen. Hittills har allt bussgods i Västernorrland fått köra på bussarna ”på persontrafikens villkor”, det vill säga det är resenärerna först. Bussgods har fått anpassa sig efter de linjer som är lagda för persontrafiken. Nu är kravet från Bussgods i Norr AB att man aktivt ska få vara med vid upphandlingar och att Din Tur ska ha ett flertal bussar med betydande godsutrymme, vilket på linjer där dessa går ger färre sittplatser och längre restider då det under resan ska ske på och avlastning av gods.

Investeringar av nya bussar med stora godsutrymmen kommer kosta 10-tals miljoner extra men hur detta ska betalas kan ingen säga. Är det skattebetalarna som ska betala eller är det Bussgodsbolagets kunder?

Ett annat frågetecken är det aktieägaravtal som finns som inte på något sätt reglerar hur vårt län säkerställer att Bussgods i Norr AB fortsätter att bedriva godsverksamhet i länet. I teorin kan vi bli delägare i ett företag som inte bedriver verksamhet i vårt eget län. Ett klart brott mot kommunallagen och ett ansvarslöst sätt att hantera skattepengar.

Vi prioriterar dig som resenär på bussen och dig som skattebetalare. Bussar ska ha god turtäthet, hög tillgänglighet och köras utan tidsödande avstickare och väntetider på gods. Vi värnar också skattebetalarnas pengar och prioriterar också vad som är kommunal kärnverksamhet. Att konkurrera med DHL, Schenker och Postnord är inte en sådan kärnverksamhet.


Henrik Sendelbach (KD)
Gruppledare och vice ordförande Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland (DinTur)

Mattias Rösberg
 (SJVP)
Gruppledare

Mats Hellhoff
 (SD)
Gruppledare

Publicerad i Sundsvalls Tidning:
https://www.st.nu/2023-07-02/vi-prioriterar-dig-som-ar-resenar-pa-bussen-inte-bussgods